BUSINESS CARD

KURSUS ASAS PENGURUSAN DAN RAWATAN TERNAKAN KAMBING AKAN KEMBALI!!!

Assalammualaikum dan selamat sejahtera,

Pelaburan minimum yang bakal anda keluarkan untuk memulakan ternakan kambing sekurangnya RM10k. Ada antara bakal penternak yang mengeluh kerana yuran yang kami kenakan terlalu mahal. Tapi fikirkanlah semula dengan jumlah pelaburan yang bakal anda laburkan dengan yuran untuk menyertai kursus ini...tidak sampai atau kurang dari 4%. Jadi fikirkanlah ilmu yang bakal diperolehi dalam kursus kami ini nanti...lakukan langkah yang bijak...jangan salahgunakan modal anda...kami akan berkongsi pengalaman dalam ternakan ini....telefon segera untuk pengesahan tempat.
TARIKH : AKAN DIBERITAHU KELAK

TEMPAT KURSUS:

1) AGROBANK DEVELOPMENT INSTITUTE ( ABADI ) ( Lot 7 Persiaran Institusi, 43000 Kajang, Selangor )

2) KANDANG DE KEBUN SDN BHD, PULAU MERANTI, PUCHONG, SELANGOR.

TEMPAT TINGGAL:
AGROBANK DEVELOPMENT INSTITUTE ( ABADI ) ( Lot 7 Persiaran Institusi, 43000 Kajang, Selangor )

MAKAN/MINUM: DISEDIAKAN SEPANJANG KURSUS

MASA : 8.30 AM SEHINGGA 11.00 MALAM.

PENYERTAAN : TERBUKA KEPADA YANG BERMINAT. SIJIL DISEDIAKAN. SIJIL DARI JABATAN KERAJAAN.

YURAN : RM450

PESERTA : 20 ORANG SAHAJA

HUBUNGI : EN KHAIRUDIN (016-220 2425), PN SARAH (016-322 0466), EN TALIB (019-276 6102) EN. AMIN (016-2201549)

SILA TELEFON KAMI DENGAN SEGERA UNTUK BORANG PENYERTAAN DAN PENGESAHAN TEMPAT. SIJIL PENYERTAAN DISEDIAKAN!!!!

PLEASE LEAVE YOUR FEEDBACK/COMMENT HERE

Name:
Email Address:
Phone No
Your Message

AMINAGROTECH FARM 013-222 9976
Nak dapatkan $10 free? Hanya daftar sahaja. Tak perlu keluarkan wang. Tak salah kalau mencuba benda percuma ni. Jangan tunggu lagi! Lawat pasifincome

HUBUNGI KAMI SEGERA UNTUK SEBARANG PERTANYAAN MENGENAI TERNAKAN..TALIAN HAYAT 24 JAM!!

Monday, November 12, 2007

Petani kecil sukar dapat bantuan

MINGGU lalu saya mengikuti perkembangan Konvensyen Pertanian 2007 di Seremban, Negeri Sembilan. Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, menggesa petani, khususnya dari luar bandar yang mempunyai tanaman berskala kecil antara 3.2 hingga dan 4 hektar agar berfikiran seperti petani moden dan menjadikan hasil tanaman mereka sebagai perniagaan komersial. Gesaan itu memang wajar diberi perhatian khususnya pihak bertanggungjawab. Selepas dua kali rancangan pembangunan Malaysia diadakan dan diberi penekanan dalam bidang pertanian, tetapi hasil dijangkakan bagi pertanian luar bandar amat mengecewakan. Walaupun ada berita mengatakan bantuan benih atau baja diuar-uarkan di semua media, hanya segelintir petani menerima bantuan itu. Sebenarnya bantuan itu tidak menyeluruh. Hingga 100 tahun lagi pun, jika perkara itu masih berlanjutan, mungkin tidak mustahil jika sektor pertanian yang boleh menjana ekonomi agro negara tidak maju seperti di negara maju.

Saya anak petani dari luar bandar yang setiap hari mengikuti perkembangan semasa isu berkaitan pertanian. Saya kecewa kerana walaupun keluarga saya berusaha membuat permohonan kepada pihak berwajib, hingga kini permohonan itu masih dalam proses. Apakah erti ini semua? Setiap tahun harga minyak, keperluan harian, keperluan racun tanaman dan baja naik, tetapi tahap kemajuan pertanian masih pada tahap sama. Hasil kenaikan gaji menyebabkan kenaikan harga barang keperluan. Apa yang akan berlaku kepada petani luar bandar yang setiap hari menanggung kos untuk mengerjakan hasil tanaman mereka? Perdana Menteri diharapkan dapat menimbang hal ini. Walaupun tiada bantuan berbilion ringgit untuk keluarga saya, kami masih meneruskan usaha untuk menjayakan tanaman kelapa sawit dan nanas. Hasil inilah yang menyekolahkan kami adik beradik hingga ke menara gading.

Namun, mengapa berlaku diskriminasi kepada petani yang mempunyai beberapa hektar tanah saja? Contohnya, dua tahun lalu di kawasan saya didirikan pusat pengumpulan hasil pertanian yang kononnya untuk projek Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) tetapi hingga kini pusat itu tidak beroperasi. Di mana ketelusan sesetengah pihak untuk membantu sektor ini? Memang semua petani berfikiran maju tetapi jika masih begini halnya apa akan jadi? Mengapa bantuan berkenaan hanya didahulukan kepada mereka yang sudah mempunyai harta melimpah ruah, padahal mereka yang masih tercari-cari kejayaan masih pada takuk lama? Hanya petani dan penduduk kawasan kampung saja yang merasai kesan ini tetapi masih menyokong kepemimpinan sekarang. Tetapi dapatkah ini dikekalkan dalam lima tahun akan datang?

ANAK PETANI,Negeri Sembilan. (Sumber: Bernama)

0 comments:

 

blogger templates | Make Money Online