BUSINESS CARD

KURSUS ASAS PENGURUSAN DAN RAWATAN TERNAKAN KAMBING AKAN KEMBALI!!!

Assalammualaikum dan selamat sejahtera,

Pelaburan minimum yang bakal anda keluarkan untuk memulakan ternakan kambing sekurangnya RM10k. Ada antara bakal penternak yang mengeluh kerana yuran yang kami kenakan terlalu mahal. Tapi fikirkanlah semula dengan jumlah pelaburan yang bakal anda laburkan dengan yuran untuk menyertai kursus ini...tidak sampai atau kurang dari 4%. Jadi fikirkanlah ilmu yang bakal diperolehi dalam kursus kami ini nanti...lakukan langkah yang bijak...jangan salahgunakan modal anda...kami akan berkongsi pengalaman dalam ternakan ini....telefon segera untuk pengesahan tempat.
TARIKH : AKAN DIBERITAHU KELAK

TEMPAT KURSUS:

1) AGROBANK DEVELOPMENT INSTITUTE ( ABADI ) ( Lot 7 Persiaran Institusi, 43000 Kajang, Selangor )

2) KANDANG DE KEBUN SDN BHD, PULAU MERANTI, PUCHONG, SELANGOR.

TEMPAT TINGGAL:
AGROBANK DEVELOPMENT INSTITUTE ( ABADI ) ( Lot 7 Persiaran Institusi, 43000 Kajang, Selangor )

MAKAN/MINUM: DISEDIAKAN SEPANJANG KURSUS

MASA : 8.30 AM SEHINGGA 11.00 MALAM.

PENYERTAAN : TERBUKA KEPADA YANG BERMINAT. SIJIL DISEDIAKAN. SIJIL DARI JABATAN KERAJAAN.

YURAN : RM450

PESERTA : 20 ORANG SAHAJA

HUBUNGI : EN KHAIRUDIN (016-220 2425), PN SARAH (016-322 0466), EN TALIB (019-276 6102) EN. AMIN (016-2201549)

SILA TELEFON KAMI DENGAN SEGERA UNTUK BORANG PENYERTAAN DAN PENGESAHAN TEMPAT. SIJIL PENYERTAAN DISEDIAKAN!!!!

PLEASE LEAVE YOUR FEEDBACK/COMMENT HERE

Name:
Email Address:
Phone No
Your Message

AMINAGROTECH FARM 013-222 9976
Nak dapatkan $10 free? Hanya daftar sahaja. Tak perlu keluarkan wang. Tak salah kalau mencuba benda percuma ni. Jangan tunggu lagi! Lawat pasifincome

HUBUNGI KAMI SEGERA UNTUK SEBARANG PERTANYAAN MENGENAI TERNAKAN..TALIAN HAYAT 24 JAM!!

Monday, November 12, 2007

Tebus nasib petani tumpuan utama

Nilai tambah tawar hasil lebih tinggi: Muhyiddin KUALA LUMPUR: Perhimpunan Agung Umno 2007 yang bermula hari ini antara lain membincangkan isu paras ekonomi petani Melayu yang kini jauh ketinggalan dan memerlukan perubahan, terutama dalam kerangka minda. Walaupun membanting tulang, hasil keringat mereka diraih keuntungan berlipat ganda oleh pihak lain selepas ketinggalan daripada aktiviti nilai ditambah, yang menjadikan pendapatan dari ladang mereka masih kecil berbanding yang lain yang meraih sebahagian besar hasilnya.

Petani Melayu adalah golongan terbawah dalam rangkaian nilai pada peringkat pengeluaran yang hanya membekalkan hasil pertanian sedangkan golongan lain melakukan nilai tambah dan menjual pada harga yang tinggi, sekali gus mengaut keuntungan. Orang yang paling arif mengenai isu ini tidak lain, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang mahu perubahan segera dilakukan terhadap cara orang Melayu mengusahakan bidang pertanian. Ketika memberi contoh, Naib Presiden Umno itu berkata, pengusaha sawah Melayu yang memiliki tanah hanya memperoleh kira-kira lima peratus pendapatan industri tetapi bukan pemilik tanah meraih sebahagian besar hasilnya melalui aktiviti lain.

Ketika Konvensyen Pertanian Kebangsaan 2007, yang julung kali dianjurkan bersama oleh Umno dan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani di Seremban, baru-baru ini, Muhyiddin mahu perkara itu dan isu penting lain ditangani segera. Proses berkenaan akan membantu menambah pendapatan masyarakat petani Melayu yang menjadi kumpulan majoriti iaitu kira-kira 70 hingga 80 peratus daripada 856,000 orang yang terbabit dalam pertanian dalam negara. "Petani Melayu bukan tidak diberi bantuan, tapi sudah tiba masanya bagi mereka berubah dan bergerak dalam rangkaian nilai untuk memulakan aktiviti seperti pengangkutan, pemprosesan dan pembungkusan," katanya. Beliau berkata, 80 peratus orang Melayu adalah masyarakat perladangan dan perikanan dan mereka tidak banyak terbabit dalam aspek perniagaan dan rangkaian bekalan sektor itu serta pengeluaran berasaskan pertanian.

"Sudah lama Melayu menjadi petani, nelayan, penternak, penguasaan dan mereka hanya setakat di ladang, jadi nilai tambah mereka terhad," katanya. Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika merasmikan konvensyen itu juga mahukan golongan itu meningkatkan usaha dan kekuatan mereka. Abdullah mencabar golongan berkenaan supaya bertanya pada diri mereka, kekuatan dan kelemahan mereka dan berkata segala usaha bukan dengan jalan mudah. Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak ketika menutup konvensyen berkenaan berkata, kerajaan akan meneliti cadangan itu. Selepas dua, hari konvensyen itu meluluskan resolusi yang dijangka dibentangkan Muhyiddin pada Perhimpunan Agung Umno kali ini yang berkemungkinan besar diterima anggota parti. Resolusi yang diluluskan pada konvensyen itu termasuk saranan supaya diadakan koperasi pertanian, menyusun semula institusi pertanian supaya mereka melihatnya sebagai perniagaan serta menubuhkan pusat sehenti bagi membantu Melayu dalam perniagaan pertanian serta rangkaian bekalan pertanian. (Bernama)

0 comments:

 

blogger templates | Make Money Online